Duszpasterstwo Bankowców w Warszawie |
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
5 spotkanie: Nauczanie o rodzinie kard. S. Wyszyńskiego (1) |
|
Stefan Kardynał Wyszyński, Prymas Tysiąclecia po Bogu najbardziej kochał Polskę, kochał każdego. Za jego ziemskiego życia to, o czym pisał i czego nauczał, było sprzeczne z „normami” wyznaczanymi przez socjalistyczny ustrój. Poglądy Jego, uznane za przestarzałe, niemodne Nauczanie Prymasa Tysiąclecia o rodzinie i narodzie jest niezwykle aktualne. Wrogami rozbijającymi osobowość ludzką jest ateizacja i bezbożnictwo. Człowiek bez wiary staje się sprawcą nieładu, rozbicia psychicznego i duchowego, a w następstwie społecznego. Przyjacielem osobowości ludzkiej jest zawsze rozumna wola człowieka. Dzięki niej potrafi przezwyciężyć wszelkie przeciwności. Człowiek jest istotą społeczną i ma społeczne dążenia zdobywając się na miłość, dobro i prawdę. Zdaniem Prymasa – wrogami szczęścia rodzinnego są egoizm, zapatrzenie się w siebie, szukanie swoich interesów, spraw i uciech, a wrogami rodziny są wszelkie postaci rozwiązłości, które atakują zwłaszcza ducha naszej młodzieży. Tylko za cenę trzeźwości, opanowania zmysłów i popędów, można zachować wspólnotę Pojęcie rodziny i narodu Nauczanie Kardynała Wyszyńskiego charakteryzuje troska o autentyczny, chrześcijański kształt rodziny polskiej. Wypływało to z Jego pasterskiej odpowiedzialności i głębokiego patriotyzmu, które podpowiadały mu, że bez rodziny nie ma przyszłości narodu. Zdaniem Prymasa Tysiąclecia drogą Kościoła w Polsce jest człowiek formowany przez dwie najważniejsze i naturalne dla niego wspólnoty: rodzinę Naród rodziną rodzin Naród jest rodziną rodzin. I tylko na tym fundamencie może się spokojnie rozwijać życie osobiste, rodzinne, religijne, społeczne, zawodowe, narodowe i państwowe. Wiele jego wypowiedzi koncentruje się na zdecydowanym przypominaniu, że rodzina jest naturalną i trwałą społecznością, bezwzględnie konieczną dla istnienia i rozwoju człowieka, narodu i państwa. Naród powstaje z rodziny. Między rodziną a narodem i państwem istnieje więc zasadnicza i konieczna relacja. Posiada ona – Zagrożenia wewnętrzne w rodzinie Również największym zagrożeniem dla rodziny jest postawa akceptacji możliwości rozwodu. Takie działanie rozrywające rodzinę Prymas utożsamiał z działaniem przeciw narodowi w sposób bezpośredni. Poważnym zagrożeniem, tak dla rodziny, jak i dla narodu, była plaga narastającego pijaństwa. Nadużywanie alkoholu było tłumaczone brakiem właściwego poziomu życia. Nędzne zarobki nie pozwalały rodzinom na godziwe życie i nie rokowały możliwości jakiegokolwiek oszczędzania. Z takim rozumowaniem nie zgadzał się Prymas Wyszyński. Uważał, że nie można jednego nieszczęścia pogłębiać jeszcze gorszym. Sposoby walki o rodzinę i naród Poprzez swoje nauczanie Prymas Wyszyński sformułował coś na kształt programu prorodzinnego, który zawierał typowo społeczno-ekonomiczne postulaty: poprawa płacy ojców, wprowadzenie dodatku wychowawczego dla matek, dowartościowanie ekonomiczne rodziny dla celów opiekuńczych wobec dzieci, zerwania z wyzyskiwaniem ludzi pracy. Według programu to przede wszystkim rodzice mają obowiązek stawać w obronie praw swej rodziny i własnych dzieci, a szczególnie prawa do wychowania ich według własnego światopoglądu. Wezwania te zawarte zostały m.in. Prawa i obowiązki rodziny i narodu Podstawowe prawa rodziny dotyczą prokreacji, wolności wychowania, prawa do godziwego bytu, prawa do kształtowania i przekazu wartości kulturowych, prawa do wzajemnej służby sobie, Znaczenie wiary Aspektem łączącym działania małżonków, rodzin, narodu jest, zdaniem Wyszyńskiego, wiara. Wiara, że w obliczu Boga obywatel każdego państwa jest niczym innym, tylko dziecięciem Bożym, że to, Rola mężczyzny i kobiety Z nauczania Wyszyńskiego jasno wynika, że rola ojca koncentruje się przede wszystkim (na podstawie informacji z "Kultura - Media - Teologia", 2010/ 3) |
Myśli wyszukane Prymasa Tysiąclecia |
||
Jesteśmy mocni w wierze, ale ... słabi w czynie. |
||
Jeżeli najbardziej niewinne i bezbronne dziecko nie może czuć się bezpiecznie w jakimś społeczeństwie, wówczas już nikt bezpiecznie czuć się w nim nie może! |
||
Każda prawdziwa miłość musi mieć swój Wielki Piątek. |
||
Każda rzecz wielka musi kosztować i musi byś trudna. |
||
Krzyż jest dla współczesnego świata wyrzutem sumienia, |
||
Łatwiej zmienić ustrój, trudniej - odmienić człowieka. |
||
Mamy nieustannie poświęcać siebie dla innych, |
||
Na każdy kroku walczyć będziemy o to, aby Polska - Polska była! |
||
Najważniejsze jest zwycięstwo nad małym, |
||
Nie Kościół ma się przystosować do świata, tylko świat ma się przystosować do Ewangelii. Ciężko jest być wiernym Bożym przykazaniom, ale zachowanie Bożych przykazań daje radość, a pogwałcenie ich mnoży krzyże i mękę. |
||
Naród, który nie wierzy w wielkość |
||
Nie tylko człowiek ma być Boży, nie tylko rodzina ma być Boża, |
||
Po to gromadzimy, abyśmy mieli co rozdawać. |
||
Szkoła musi być narodowa! Szkoła musi dać dzieciom i młodzieży miłość do ojczyzny, do kultury domowej, rodzinnej i narodowej. I musi wychować w tym duchu. |
||
Sztuką jest umierać dla Ojczyzny, |
||
Z drobiazgów życiowych wykonanych wielkim sercem |
||
Polaków nie zdobywa się groźbą, tylko sercem. |
||
Pełnić na ziemi wolę Ojca, mieć wobec Niego pełną uległość, |
||
Ilekroć do twojego pokoju wchodzi kobieta, zawsze wstań, |
||
Im bardziej Polska będzie kochać, tym więcej będzie miała wrogów. |
||
Niepokoi nas łatwość, z jaką obecnie decyduje się o ziemi, |
||
"Odnowa soborowa" nie rozgrywa się na peryferiach życia katolickiego, |
||
Bóg jest bliżej nas niż o tym myślimy. |
||
Bóg nigdy nie rezygnuje ze swoich dzieci, nawet z takich, |
||
Bóg tak w świecie działa, że im czasy są bardziej pyszne, butne, |
||
Bóg w swym wielkim miłosierdziu nawet swoją sprawiedliwość |
||
Coraz częściej dochodzi się dzisiaj do przekonania, że nie ma sensu wyliczanie dzielących świat różnic, natomiast wielką mądrością jest wynajdywanie |
||
Człowiek jest odpowiedzialny nie tylko za uczucia, |
||
Człowiek nie może pragnąć zupełnego wyzwolenia się ze znoju pracy, |
||
Człowiek ujawnia swoją osobowość w sposobie traktowania innych. |
||
Człowiek, który nie lubi i nie umie przebaczać, |
||
Zaprzestańmy stawiać wymagania innym! Sobie je dyktujmy! |
||
Wszystko, co nas spotyka – zdrowie czy cierpienie, dobro czy zło, chleb czy głód, przyjaźń ludzka czy niechęć, dobrobyt czy niedostatek – wszystko to w ręku Boga może działać ku dobremu. |
||
Wszyscy postulujemy sprawiedliwość, domagamy się jej dla siebie, |
||