Duszpasterstwo Bankowców w Warszawie |
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
|
4 spotkanie: Rodzina wg Nauki Społecznej Kościoła (1) |
||
Pierwszą rzeczą, którą człowiek zastaje w życiu, i ostatnią, do której wyciąga swe ręce, jest najcenniejsza rzecz, jaką posiada w życiu - rodzina. ADOLF KOLPING (1813-1865), ksiądz katolicki walczący o prawa robotników i rzemieślników |
||
Z dokumentów Kościoła Rerum Novarum Podstawowe prawo do rodziny Żadne prawo ludzkie nie może odbierać człowiekowi naturalnego i zasadniczego prawa do małżeństwa ani też krępować go pierwszorzędnego zakresie pierwszorzędnego celu małżeństwa, dla którego je Bóg ustanowił od początku. "Rośnijcie i mnóżcie się" (Rdz l, 28), Rodzina więc, czyli społeczność domowa, jakkolwiek bardzo mała, jest jednak prawdziwą społecznością i jest starsza od wszelkiego państwa; winna też mieć prawa i obowiązki swoje niezależne od państwa. Leon XIII, Encyklika Rerum novarum (1891), 9 Pacem in terris Prawo do rodziny Rodzinę, opartą na związku małżeńskim zawartym dobrowolnie, jednym i nierozerwalnym - należy uważać za pierwszy i naturalny związek społeczności ludzkiej, Dlatego należy otoczyć ją jak największą troską - tak w sprawach gospodarczych i socjalnych, jak w dziedzinie poglądów i obyczajów – wszystko w tym celu, aby rodzinę umocnić oraz dopomóc w pełnieniu właściwych jej zadań. Prawo do utrzymywania i wychowywania własnych dzieci przysługuje w pierwszym rzędzie rodzicom, Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris (1963), 16-17 |
||
Familiaris consortio Rodzina dzisiaj Z jednej strony ma się do czynienia z żywszym poczuciem wolności osobistej, jak również ze zwróceniem większej uwagi na jakość stosunków międzyosobowych w małżeństwie, na podnoszenie godności kobiety, na odpowiedzialne rodzicielstwo, na wychowanie dzieci; prócz tego obserwuje się świadomość potrzeby zacieśnienia więzów między rodzinami celem niesienia wzajemnej pomocy duchowej i materialnej, pełniejsze odkrycie posłannictwa kościelnego właściwego rodzinie i jej odpowiedzialności za budowanie społeczeństwa bardziej sprawiedliwego. Z drugiej jednak strony nie brakuje niepokojących objawów degradacji niektórych podstawowych wartości: błędne pojmowanie w teorii i praktyce niezależności małżonków we wzajemnych odniesieniach; duży zamęt w pojmowaniu autorytetu rodziców i dzieci; praktyczne trudności, na które często napotyka rodzina w przekazywaniu wartości; stale wzrastająca liczba rozwodów, plaga przerywania ciąży, coraz częstsze uciekanie się do sterylizacji; faktyczne utrwalanie się mentalności przeciwnej poczęciu nowego życia. Jan Pawel II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio (1981), 6 Centesimus annus Rodzina i ekologia ludzka Pierwszą i podstawową komórką "ekologii ludzkiej" jest rodzina, w której człowiek otrzymuje pierwsze i decydujące wyobrażenia związane z prawdą i dobrem, uczy się, co znaczy kochać i być kochanym, a więc co konkretnie znaczy być osobą. Chodzi tu o rodzinę opartą na małżeństwie, gdzie wzajemny dar z samego z siebie, mężczyzny i kobiety, stwarza takie środowisko życia, w którym dziecko może się urodzić i rozwijać swe możliwości, nabywać świadomości swojej godności i przygotować się do podjęcia swego Jedynego i niepowtarzalnego przeznaczenia. Jan Pawel II, Encyklika Centesimus annus (1991), 39 Centesimus annus Przezwyciężyć indywidualizm! By przezwyciężyć rozpowszechnioną dzisiaj mentalność indywidualistyczną, jest potrzebny konkretny wysiłek solidarności i miłości, zaczyna się on w rodzinie poprze wzajemne wspieranie się małżonków, a także przez troskliwość okazywaną przez jedno pokolenie drugiemu. W ten rodzina staje się wspólnotą pracy i solidarności. Zdarza się jednak, że kiedy rodzina postanawia w pełni odpowiedzieć na swoje powołanie, nie znajduje koniecznego oparcia ze strony Państwa i brak jej dostatecznych środków. Sprawą ogromnie pilną jest popieranie, obok działań na korzyść rodziny, również tych dziedzin polityki społecznej, które dotyczą przede wszystkim samej rodziny i pomagają jej, przeznaczając na to odpowiednie zasoby i skuteczne środki w celu wspierania jej zarówno w wychowaniu dzieci jak i opieki nad ludźmi w podeszłym wieku, unikając oddzielania ich od rodziny i umacniając więzi międzypokoleniowe. Jan Pawel II, Encyklika Centesimus annus (1991), 49 Laudato si’ Rodzina - miejsce całościowego wychowania W rodzinie pielęgnowane są pierwsze nawyki, miłości i troski o życie, takie jak właściwe korzystanie z rzeczy, umiłowanie ładu i sprzątanie po sobie, poszanowanie lokalnego ekosystemu i ochrona wszystkich stworzeń. Rodzina jest miejscem formacji integralnej, w którym rozgrywają się ściśle ze sobą powiązane różne aspekty osobistego dojrzewania. W rodzinie uczymy się prosić o pozwolenie, nie popadając w serwilizm, mówić "dziękuję", dając wyraz szczeremu docenieniu tego, co otrzymujemy, opanowania agresji lub chciwości i proszenia o przebaczenie, gdy wyrządzimy jakieś zło. Te małe gesty szczerej uprzejmości pomagają budować kulturę życia dzielonego z innymi i szacunku dla tego, co nas otacza. Franciszek, Encyklika Laudato si' (2015), 213 |
Cytaty z dokumentów Kościoła |
||
„Nazaret uczy nas, czym jest rodzina, jej wspólnota miłości, jej surowe i proste piękno, jej święty i nierozerwalny charakter. Uczmy się od Nazaretu, że wychowanie rodzinne jest cenne i nie- zastąpione i że w sferze społecznej ma ono pierwszorzędne i niezrównane znaczenie”. PAWEŁ VI, kazanie w Nazarecie, 1964 |
||
Kościół nie jest organizacją kulturalną ani nawet religijną czy społeczną - Kościół jest rodziną Jezusa. FRANCISZEK, 1.06. 2013 |
||
Miłość jest dawaniem i przyjmowaniem daru. Nie można jej kupować ani sprzedawać. Można się nią tylko wzajemnie obdarowywać. JAN PAWEŁ II, list do rodzin, 1994 |
||
Naród prawdziwie suwerenny i duchowo mocny jest zawsze złożony z mocnych rodzin: rodzin świadomych swojego powołania i posłannictwa w dziejach. W centrum tych wszystkich spraw i zadań stoi zawsze rodzina. Jakiekolwiek odsunięcie jej na dalszy plan, wycofanie z przysługującej jej w społeczeństwie pozycji, musi oznaczać niszczenie autentycznej substancji społecznej. JAN PAWEŁ II, list do rodzin (1994) |
||
Rodzina, a więc owocne przymierze mężczyzny i kobiety, jest odpowiedzią na wielkie wyzwanie naszego świata, które jest wyzwaniem podwójnym: fragmentaryzacji i umasowienia ( ... ). Rodzina jest odpowiedzią, ponieważ jest komórką społeczeństwa, w której znajdują równowagę, wymiar osobisty i wspólnotowy, a jednocześnie może być wzorem zrównoważonego gospodarowania dobrami i zasobami świata stworzonego. Rodzina odgrywa główną rolę w ekologii integralnej, ponieważ jest podstawowym podmiotem społecznym, w którego wnętrzu zawierają się dwie podstawowe zasady ludzkiej cywilizacji na ziemi: zasada wspólnoty i zasada płodności. FRANCISZEK,30.09.2015 |
||
Pierwszą i podstawową komórką „ekologii ludzkiej" jest rodzina, w której człowiek otrzymuje pierwsze i decydujące wyobrażenia związane z prawdą i dobrem, uczy się, co znaczy kochać i być kochanym, a więc co konkretnie znaczy być osobą. JAN PAWEŁ II, CA 39 |
||
Starsi w istocie nie powinni być traktowani jako ciężar dla społeczeństwa, ale jako bogactwo. FRANCISZEK,25.02.2014 |
||
Myśli wyszukane |
||
Bóg błogosławił im, mówiąc: "Bądźcie płodni, mnóżcie się i zaludniajcie ziemię". Rdz l, 28 |
||
Życie rodziców jest księgą, którą czytają dzieci. św. AUGUSTYN |
||
Moja rodzina trzymała się tak blisko siebie, że czasami miałem wrażenie, że jesteśmy jedną czteroczęściową osobą. HENRY FORD (1863-1947) |
||
Dzięki rodzinie i tradycji przekazywanej w zaciszu domowym KARD. STEFAN WYSZYŃSKI
|
||
Zdrowi ludzie potrzebują szczęśliwego dzieciństwa. ASTRID LlNDGREN (1907-2002), pisarka książek dla dzieci
|
||
Czcij swojego ojca I matkę, abyś cieszył się długim życiem na ziemi,
|
||
Matka to jedyna osoba na świecie, która pokochała cię, zanim jeszcze cię poznała. JOHANN HEINRICH PESTALOZZI (1746-1827), pedagog |
||
Są dwie rzeczy, które powinniśmy dać swoim dzieciom: korzenie i skrzydła. JOHANN WOLFGANG GOETHE (1749-1832), poeta |
||
Przygotowano na podstawie książki YOUCAT