Duszpasterstwo Bankowców w Warszawie |
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
||
4 spotkanie: ROK WIARY Przejść przez podwoje wiary z papieżem Benedyktem XVI |
|||
Rok wiary Pięćdziesiąt lat temu, 11 października 1962 roku, bł. Jan XXIII oficjalnie otworzył Sobór Watykański II. Ojciec Święty zwołał Sobór, gdyż wierzył, że Duch Święty pragnie otwarcia drzwi Kościoła na świat. Uznał, że nadszedł czas, aby Kościół przemówił wprost do współczesnego świata, głosząc mu ewangeliczne przesłanie nadziei i pokoju. W ciągu minionych pięćdziesięciu lat następcy Jana XXIII podejmowali wskazania Soboru na wiele różnych sposobów. Bezpośrednim tego owocem są zmiany w liturgii, wzrost zaangażowania świeckich w Kościele, a także tradycja Światowych Dni Młodzieży. Jednym ze skutków Soboru, którego często nie dostrzegamy, jest również szereg kolejnych „lat okolicznościowych” ogłaszanych w Kościele. Paweł VI ogłosił rok 1967 Rokiem Wiary dla upamiętnienia męczeństwa Apostołów Piotra i Pawła. Papież Jan Paweł II ogłosił, między inny mi, rok 1987 Rokiem Maryjnym, a rok 2004 Rokiem Eucharystii. Podobnie papież Benedykt XVI poświęcił rok 2008 św. Pawłowi, a 2009 ogłosił Rokiem Kapłańskim. Każde z tych lat — a także innych podobnych czerpało inspirację i ukierunkowanie z nauczania Soboru Waty kańskiego II. Upatrywano w nich różne sposoby przybliżenia wiernym dokumentów soborowych i ukazania praktycznych sposobów wcielania ich w życie. W październiku 2011 roku Ojciec Święty wydał list apostolski zatytułowany Porta Fidei („Podwoje wiary”), w którym ogłosił Rok Wiary, mający trwać od 11 października 2012 roku do 24 listopada 2013 roku. Na najbliższych spotkaniach chcemy się zastanowić: ü po pierwsze nad tym, w jaki sposób dobrze przeżyć Rok Wiary, ü a po drugie, jak uczcić pięćdziesiątą rocznicę otwarcia Soboru Watykańskie go II. Treść wiary Ogłoszenie Roku Wiary papież Benedykt XVI rozpoczął następującymi słowami: „Podwoje wiary (por. Dz 14, 27) są dla nas zawsze otwarte” (Porta Fidei, 1). Są one bramą, przez którą możemy przechodzić codziennie, pogłębiając naszą relację z Panem, a także z wszystkimi naszymi braćmi
|
|||
Pogłębiając nasze zrozumienie treści wiary poznajemy coraz pełniej, co Jezus uczynił dla nas na krzyżu.
|
|
||
Gdy idzie o treść wiary, papież Benedykt XVI pisze, że wiara umacnia się poprzez poznawanie, zgłębianie i rozważanie prawd, które przyjmujemy jako członkowie Kościoła. W Roku Wiary „każdy wierzący powinien na nowo odkryć treść wiary, którą wyznaje, celebruje, przeżywa Papież wskazał na wczesnochrześcijańską tradycję, zgodnie z którą katechuemeni musieli nauczyć się Credo na pamięć. Zacytował tu słowa św. Augustyna, który powiedział: „Otrzymaliście więc Benedykt XVI wzywa nas także, abyśmy oprócz Credo zaczęli studiować również Katechizm Kościoła Katolickiego, który jest „prawdziwym narzędziem umacniania wiary” (Porta Fidei, 12). Według Papieża Katechizm jest „cenną i niezbędną pomocą w systematycznym poznawaniu treści wiary”, gdyż jest w nim „widoczne bogactwo nauczania, które Kościół przyjął, zachował Zalecenia Papieża trafiają w samo sedno. Co może być bardziej pomocne niż rozważanie Credo oraz studiowanie naszej wiary wyłożonej w Katechizmie? Te dwa autorytatywne teksty streszczające naszą wiarę są dla nas doskonałym źródłem wiedzy o Bogu, Kościele, a nawet o nas samych, którzy w tym szczególnym roku pragniemy przybliżyć się do Pana.
|
|||
|
„Nie lękajcie się wyruszyć się w nieznane. Idźcie odważnie z wiarą i ufnością, że jestem z wami”. Jan Paweł II
|
||
Akt wiary Jednak znajomość treści naszej wiary to jeszcze nie wszystko. W rzeczywistości wiara nie jest jedynie zbiorem wyznawanych prawd. Jest ona również relacją z Jezusem. Dlatego właśnie Ojciec Święty podkreślił znaczenie tego, co nazwał „aktem wiary” (Porta Fidei, 9). Akt ten jest odpowiedzią na działanie Boga w naszym życiu. Polega on na konkretnych decyzjach podejmowanych przez nas w odpowiedzi na miłość i miłosierdzie, jakich doświadczyliśmy od Ojca niebieskiego. Naturalnie te dwa elementy — treść wiary i akt wiary — są ze sobą nierozłącznie związane. „Istnieje w istocie głęboka jedność między aktem, którym się wierzy, a treści z którą się zgadzamy” (Porta Fidei, 10) — pisze Papież. Jako przykład przytacza historię nawrócenia Lidii zapisaną w Dziejach Apostolskich (Dz 16,13-15).,,Treścią wiary” jest w tej historii przesłanie ewangeliczne ogłoszone przez Pawła Lidii i jej towarzyszkom. Z kolei „aktem wiary” jest połączenie działania łaski Bożej, która otworzyła serce Lidii, oraz jej osobistej decyzji, by przyjąć to przesłanie i zaprosić Jezusa do swojego życia. Historia Lidii pomaga nam zrozumieć, jakiej wiary Bóg od nas oczekuje. Papież Benedykt kieruje do nas słowa zachęty, a zarazem ostrzeżenia wystarcza znajomość treści, w które należy wierzyć, jeżeli serce, autentyczne sanktuarium człowieka, nie zostaje otwarte przez łaskę, która umożliwia głębsze spojrzenie i zrozumienie, że to, co zostało ogłoszone, jest Słowem Bożym” (Porta Fidei, 10). Jesteśmy więc wezwani, aby poznawać prawdy wiary z otwartym sercem, które pragnie zostać dotknięte i poruszone Bożą łaską.
Wiara jako odpowiedź na łaskę Nie da się przecenić znaczenia łaski Bożej. Łaska jest jak magnes przyciągający nas do Jezusa. Budzi w nas ona pragnienie przyjęcia Jezusa i Jego nauki. Pismo Święte mówi nam: „Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę. A to pochodzi nie od was, lecz jest darem Boga” (Ef 2,8). Jak pisze Benedykt XVI: „Wiara jest decyzją o tym, że jest się z Panem, że żyje się z Nim” (Porta Fidei, 10). Bez spędzania czasu z Jezusem na modlitwie osobistej, bez liturgii i sakramentów „wyznanie wiary nie byłoby skuteczne, gdyż zabrakłoby mu łaski, która wspiera świadectwo chrześcijan” (Porta Fidei, 11). Dlatego każdy z nas jest wezwany, by trwać w łączności z winnym krzewem (J 15,5), poić się żywą wodą Ducha (J 4,10.13) oraz spożywać Ciało Syna Bożego i karmić się Jego Krwią (J 6,53). Dlatego Ojciec Święty prosi, by „kierować wzrok ku Jezusowi Chrystusowi” (Porta Fidei, 13). Bez dopływu łaski wiara szybko znajdzie się na bocznicy naszego życia. Zabiegać o wiarę W Roku Wiary Ojciec Święty zaprasza nas do przejścia przez podwoje wiary. Pogłębiając nasze zrozumienie treści wiary, poznajemy coraz pełniej, co Jezus uczynił dla nas na krzyżu i jakiego życia od nas oczekuje. Co więcej, żyjemy przez wiarę „dzięki rozpoznawaniu sercem Pana Jezusa, obecnego w naszym życiu i w historii” (Porta Fidei, 13), zostajemy dotknięci w głębi naszych serc Jego łaską i miłością Duch Święty przynagla nas do postępowania zgodnego z łaską, jaką otrzymaliśmy. Tak więc treść naszej wiary poucza nas, że poznanie Boga jest możliwe, a łaska Boża uzdalnia nas do przyjęcia treści wiary — do uznania jej za prawdę i budowania na niej swojego życia. Obyśmy wszyscy, odpowiadając na zaproszenie Ojca Świętego, przez cały ten rok gorliwie „zabiegali o wiarę” (Porta Fidei, 15). (na podstawie „Słowa wśród nas” – medytacji na każdy dzień) |
|||
Myśli wyszukane |
||
Każdy, kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki.
z Ewangelii według św. Jana |
|
|
|
To nie cuda udowadniają wiarę, to wiara sprawia,
Pierre-Henri Simon |
|
Nie da się zrozumieć wiary; zrozumieć można co najwyżej fakt, że nie da się jej zrozumieć.
Søren Kierkegaard |
|
|
|
Rozważmy zyski i straty przyjęcia hipotezy, że Bóg istnieje.
Blaise Pascal
|
|
Wiara w Jezusa Chrystusa i w Tego, który Go posłał dla naszego zbawienia, jest konieczna do zbawienia.
z Katechizmu Kościoła Katolickiego
|
|
|
|
Prosimy Cię, wszechmogący Boże,
z Mszału rzymskiego
|
|
Nie ma nic wznioślejszego, jak zbliżać się do Boga i promienie Jego bliskości rozsiewać między rodzaj ludzki.
Ludwik van Beethoven
|
|
|
|
Kto wierzy, ten patrzy oczami Boga.
św. Tomasz z Akwinu
|
|
Wierzyć znaczy udzielić Bogu kredytu.
Gustave Thibon |
|
|
|
Bóg pozostawił ślady widoczne dla tych, którzy Go szukają,
Blaise Pascal
|
|
Wiara to pewność oparta na świadectwie Boga.
anonim |
|
|
|
Wiara nie tylko nadała sens życiu, Paul Claudel |
|
Wiara jest aktem rozumu, który pod wpływem woli poruszonej łaską Bożą sam przyjmuje Bożą prawdę.
św. Tomasz z Akwinu
|
|
|
|
Pożytku płynącego z wiary nie da się porównać do żadnego innego dobra, nawet do dóbr natury moralnej.
Jan Paweł II |
|
Chociaż wiara przewyższa rozum, to jednak nigdy nie może mieć miejsca niezgodność między wiarą i rozumem. Ponieważ ten sam Bóg, który objawia tajemnice i udziela wiary, złożył w ludzkim duchu światło rozumu, nie może przeczyć samemu sobie ani prawda nigdy nie może sprzeciwiać się prawdzie.
z Katechizmu Kościoła Katolickiego
|
|
|
|
Wierzę w Boga, który jest dla mnie Duchem,
Lew Tołstoj
|
|
Dla wielu chrześcijan życie wiary ogranicza się do obrzędów niedzieli, bez żadnego związku z poniedziałkiem.
Martin Luther King |
|
|
|
Najpierw poznaje się zmysłami; następnie człowiek myśli, a w końcu wierzy. Ludwig Borne
|
|
Gdzie zabraknie wiary, tam wszystko się chwieje.
Fryderyk Schiller |
|
|
|
To wszystko, co widziałem, poucza mnie, bym zaufał Stwórcy we wszystkim, czego nie widziałem.
Ralph Waldo Emerson |
|
Duszpasterstwo Bankowców w Warszawie |
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
||
5 potkanie: ROK WIARY Umocnij wiarę, a zobaczysz zmiany w swoim życiu |
|||
Bądź bohaterem wiary Dziś chcemy rozważyć jedną konkretną praktykę, która pomoże nam w tym roku umocnić wiarę
Papież Benedykt XVI w liście apostolskim Porta Fidei stwierdza, że Rok Wiary będzie owocny
Bohaterscy przodkowie Pod koniec listu Ojciec Święty zachęca nas, abyśmy stawali się bohaterami wiary, abyśmy kierowali „wzrok ku Jezusowi Chrystusowi, który nam w wierze przewodzi i ją wydoskonala” (Porta Fidei, 13). Następnie dodaje komentarz, który można uznać za postscriptum do rozdziału 11 Listu do Hebrajczyków. Jedenasty rozdział Listu do Hebrajczyków rozpoczyna się wyczerpującą definicją wiary, W liście Porta Fidei Ojciec Święty kontynuuje tę listę, kierując naszą uwagę ku bohaterom Nowego Testamentu, którzy także dokonali wielkich rzeczy dla Boga. Rozpoczyna od Maryi, Matki Bożej, która uwierzyła w przesłanie anioła i zgodziła się zostać Matką Mesjasza. Następnie wymienia Apostołów, którzy kierując się wiarą, „zostawili wszystko, aby pójść za Nauczycielem” (Porta Fidei, 13). W kolejnych zdaniach, patrząc jeszcze szerzej, wspomina pierwotną wspólnotę Kościoła, która uformowała się ze względu na wiarę.
|
|||
„Przez wiarę żyjemy także i my: dzięki rozpoznawaniu sercem Pana Jezusa, obecnego w naszym życiu i w historii.” Benedykt XVI
|
|
||
Benedykt XVI wychodzi następnie poza Pismo Święte, czerpiąc kolejne przykłady z historii Kościoła. Mówi o męczennikach, którzy oddali życie za Ewangelię. Wspomina mężczyzn i kobiety, którzy kierując się wiarą złożyli śluby ubóstwa, czystości i posłuszeństwa. „Tak wielu chrześcijan działało na rzecz sprawiedliwości, aby przełożyć na język konkretu słowo Pana, który przy był, aby głosić wyzwolenie z ucisku” (Porta Fidei,13). Na koniec woła do nas wszystkich: „Przez wiarę żyjemy także i my: dzięki rozpoznawaniu sercem Pana Jezusa, obecnego w naszym życiu Postawa prowadząca do wiary Być może mamy głębokie uznanie dla bohaterów Starego Testamentu, którzy tak heroicznie przeżywali swoją wiarę. Podziwiamy wiarę Maryi, która pragnęła być służebnicą Pańską. Porusza nas świadectwo Apostołów i świętych. Nic w tym zresztą dziwnego. Ludzie ci mogą być dla nas ogromną inspiracją. Gdy jednak rozważamy życie tych bohaterów wiary, dzieje się w nas coś więcej niż tylko rozbudzenie pozytywnych uczuć. Posługując się tymi historiami, Duch Święty roznieca w nas iskrę wiary. Przekonuje nas, że podobnie jak oni, my także możemy stawać się Bożymi bohaterami i bohaterkami. Powtarza każdemu z nas to, co mówił Jezus chodząc po ziemi: „Nie bój się, wierz tylko!” (Mk 5,36). Najprostszą drogą do osiągnięcia takiej wiary jest kształtowanie w sobie postawy otwarcia Jeśli jesteśmy z natury pogodni, Duch Święty będzie prowadził nas do prawdziwej radości w Panu. Jeśli jesteśmy uparci, będzie przemieniał nasz upór w wytrwałe dążenie do świętości. |
|||
|
Kto we Mnie wierzy, będzie także dokonywał tych dzieł, których
Nikogo nie interesują burze, z którymi się zmagałeś, |
||
Badania wykazały, że nasze nastawienie odgrywa kluczową rolę w walce z ciężkimi chorobami. Pacjenci o pozytywnym i ufnym nastawieniu zwykle walczą z chorobą skutecznej niż ci, którzy Kształtowanie „duchowego instynktu” Bracia i siostry, Bóg pragnie nas formować. Chce umacniać naszą wiarę tak, aby kierowała nas ona ku Niemu w sposób niemal instynktowny. Kiedy staramy się kierować nasze myśli ku Panu, trwając w Jego miłości i szukając Jego woli, zaczyna kształtować się w nas coś w rodzaju „duchowego instynktu”. Stając wobec wyzwania, nieszczęścia czy szansy, zaczynamy wręcz odruchowo zwracać się do Boga. Odczuwamy spontaniczną potrzebę przychodzenia do Niego Spójrzmy na Najświętszą Maryję Pannę. Odnajdując wspólnie z Józefem Jezusa w świątyni po trzech dniach poszukiwań, zapytała Go: „Synu, czemuś nam to uczynił?” (Łk 2,48). Gdy jednak Jezus wyjaśnił, że powinien być w tym, co należy do Jego Ojca, w sercu Maryi stało się coś pozytywnego. Zamiast dać upust złości i frustracji, dostrzegła, że jest to moment łaski. Instynktownie zaczęła rozważać tę sytuację w swoim sercu, za miast reagować pod wpływem emocji. Przypomnijmy sobie też kobietę, która przez dwanaście lat cierpiała na upływ krwi, czterech mężczyzn, którzy spuścili swego sparaliżowanego przyjaciela przez dach, czy setnika, którego sługa ciężko zachorował. Wszyscy oni uwierzyli Jezusowi. Ich duchowy instynkt, natchniony wiarą, podpowiadał im, że Jezus może uzdrowić wszelkie dolegliwości. Poszli więc za tym instynktem i zostali wynagrodzeni. I my możemy postępować podobnie jak ci bohaterowie i bohaterki wiary. Możemy uczyć się rozpoznawać momenty łaski w naszym życiu, a następnie rozważać je z miłością w sercu. Przejść przez podwoje wiary W Roku Wiary podejmijmy wezwanie Ojca Świętego do przejścia przez podwoje wiary. Niezależnie od tego, w jakim stanie jest nasza wiara w dniu dzisiejszym, bądźmy pewni, że za rok może stać się o wiele mocniejsza. Uwierzmy, że każdy z nas, we właściwy sobie sposób, może stać się bohaterem czy bohaterką wiary. (na podstawie „Słowa wśród nas” – medytacji na każdy dzień) |
|||
Myśli wyszukane |
||
Jaki jest sens życia? Znać odpowiedź na to pytanie, to znaczy być wierzącym.
Albert Einstein |
|
|
|
W porządku cnót moralnych grzech niewiary jest najcięższym ze wszystkich grzechów.
św. Tomasz z Akwinu |
|
Wiara i wyrachowanie są jak dwie proste równoległe: nie spotkają się nigdy.
Yvette Bateau |
|
|
|
Człowiek może wiele zrobić dla bliźniego, ale nie może za niego wierzyć. Søren Kierkegaard |
|
Wierzyć czy nie — tu tkwi głęboki problem, jedyny prawdziwy problem w dziejach świata.
Johann Wolfgang Goethe
|
|
|
|
Wiara religijna to nie zwyczajne uznawanie
Walter Kropp |
|
Ponieważ wiara dotyczy tego, czego nie widać, konieczne jest, aby znajomość spraw wiary pochodziła od Tego, który sam je ogląda.
św. Tomasz z Akwinu |
|
|
|
Wierzyć to zaufać bez żadnych gwarancji.
Karl Jaspers |
|
Biblia zawiera zaszyfrowaną wiadomość dla każdego z nas.
Julien Greek
|
|
|
|
Dobre czyny są pieczęcią i dowodem wiary;
Marcin Luter |
|
W każdej prawdzie wiary jest tyle światła, by akt wiary mógł być czymś racjonalnym, i tyle ciemności, by zasługiwał na wolną wolę wspomaganą przez łaskę.
Blaise Pascal
|
|
|
|
Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli.
z Ewangelii według św. Jana |
|
Bóg wciąż istnieje, choćby ludzie przestali w Niego wierzyć.
Graham Greene |
|
|
|
Wiara jest rodzajem szóstego zmysłu, który zaczyna działać, kiedy zawodzi rozum. Mahatma Gandhi |
|
Dla wierzącego Bóg jest na początku, Max Planck |
|
|
|
Nie zawsze jesteśmy powołani do sukcesu, Bł. Matka Teresa z Kalkuty |
|
Na tym świecie żyjemy jak we mgle; ale wiara jest wiatrem,
św. Jan Maria Vianney |
|
|
|
Rajski ptak siada tylko na ręce, która go nie chwyta.
John Berry |
|
Wiara jest siłą życia.
Lew Tołstoj |
|
|
|
Miłość jest aktem wiary i ten, kto mało wierzy, ma także mało miłości. Erich Fromm |
|
Nie uczymy się wiary na zajęciach seminaryjnych,
Michael von Faulhaber |
|
|
|
Wiara to poznanie w głębi serca,
Gibran KahIil Gibran
|
|
Przyszłość należy do wierzących, nie do niedowiarków. Pius X |
|
|
|
Wierzyć to rozmawiać z Bogiem tak jak ze zwykłym człowiekiem.
św. Jan Maria Vianney
|
|
Ten, kto ma wiarę, nie może jej opisać; a kto jest niewierzący, ten wyraża opinię, na której ciąży brak łaski. Zatem wierzący nie może, a niewierzący nie powinien mówić na ten temat.
Franz Kafka |
|
|
|
Dokąd dusza nie zdoła dotrzeć o własnych siłach i własnymi zmysłami, tam niesie ją wiara.
Mistrz Eckhart |
|
Kto by powiedział: „Tak, w tym momencie wierzę, ale nie mogę się zobowiązać, że będę wierzył także jutro”, ten nie wierzy i dziś.
John Henry Newman |
|
|
Duszpasterstwo Bankowców w Warszawie |
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
||||
6 potkanie: ROK WIARY Wiara w nauczaniu Soboru Watykańskiego II |
|||||
Najważniejsze przesłanie Soboru Na pierwszy rzut oka decyzja Ojca Świętego może prowokować pytania. Dlaczego papież Benedykt XVI postanowił uczcić pięćdziesiątą rocznicę rozpoczęcia Soboru Watykańskiego II, ogłaszając Rok Wiary? Dlaczego nie miałby to być Rok Miłości, Rok Nadziei czy Rok Pokoju? W pewnym sensie Ojciec Święty mógł wybrać każdą z cnót, gdyż podczas Soboru mówiono o nich wszystkich. Jeśli jednak przyjrzymy się bliżej dokumentom soborowym, ogłoszenie Roku Wiary wydaje się absolutnie uzasadnione. Wiara należy bowiem do głównego przesłania Soboru. Niemal z każdej strony dokumentów soborowych wyłania się Duch Święty, który wzywa Chcąc zrozumieć, czym jest wiara, spróbujmy uświadomić sobie, jak wyjątkowym zjawiskiem był Sobór Watykański II. Różnił się on bowiem pod wieloma względami od wszystkich innych soborów w dziejach Kościoła. Miłosierdzie zamiast potępienia Sobór Watykański II był pierwszym soborem powszechnym, na którym nie ogłoszono żadnej ekskomuniki. Poczynając od pierwszego soboru powszechnego w Nicei, z 325 roku, niemal wszystkie sobory potępiały kogoś lub coś. We wczesnym Kościele biskupi gromadzili się, by dojść do prawdy w najbardziej podstawowych kwestiach wiary, formułując dogmaty wiary i potępiając herezje, takie jak arianizm czy pelagianizm. Później potępiano protestantyzm, następnie modernizm. Podczas zgromadzeń soborowych biskupi precyzowali nauczanie Kościoła Na Soborze Watykańskim II nie potępiono żadnych heretyckich doktryn. Nie ekskomunikowano ani jednej osoby. Ten Sobór przyjął zupełnie inny sposób działania, zapowiedziany przez papieża Jana XXIII w przemówieniu inauguracyjnym: „Błędy zaledwie powstałe znikają niby mgła przed słońcem. Kościół stale się przeciwstawiał tym błędom. Wielokrotnie nawet potępiał je |
|||||
„Dzisiaj jednakże Oblubienica Chrystusa woli posługiwać się raczej lekarstwem miłosierdzia aniżeli surowością” Jan XXIII
|
|
||||
Jan XXIII wierzył, że w kolejnych epokach padło już wystarczająco wiele słów potępiających grzechy. Świat usłyszał jednak zbyt mało na temat pełnych nadziei obietnic, które stanowią samo sedno Ewangelii. Wezwał więc Kościół do głoszenia Ewangelii w zupełnie nowy sposób, tak by wykazywać związek prawd wiary z doświadczeniem zwyczajnych ludzi. Chciał, by Sobór Otwarcie na świat Był to również pierwszy sobór powszechny Kościoła katolickiego, który wziął pod uwagę opinie przedstawicieli innych religii chrześcijańskich. Do udziału w sesjach soborowych zaproszono anglikanów, prawosławnych, luteran, zielonoświątkowców i innych, dając im prawo wypowiadania swoich obserwacji i sugestii. Odchodząc od potępiania tych grup wyznaniowych, określanych niegdyś jako heretycy i schizmatycy, Ojcowie soborowi stwierdzili, że „zdobi ich imię chrześcijańskie, a synowie Kościoła katolickiego słusznie ich uważają za braci w Panu” (Dekret Ojcowie soborowi przyznali, że po między katolikami, prawosławnymi i protestantami wciąż występują poważne różnice w doktrynie i praktykach chrześcijańskich. Zobowiązali się jednak uczynić wszystko, co jest w ich mocy, aby uleczyć rozdarcia pomiędzy chrześcijanami, w tym także przyznać, że także na katolikach spoczywa część odpowiedzialności za istniejące rozłamy. Był to wreszcie pierwszy sobór, w którym uczestniczyli przedstawiciele świeckich, w tym także kobiet. Po raz pierwszy osoby świeckie, niebędące głowami państw, zostały zaproszone do udziału w obradach soboru, gdzie mogły wyrazić swoje zdanie. To nowe stanowisko zostało dodatkowo wzmocnione przez fakt, że soborowy dokument o Kościele podkreślił zasadniczą rolę świeckich Wszystkie te zmiany, zarówno w tonie, jak i w nauczaniu, miały istotne znaczenie dla Kościoła. |
|||||
|
„Dla Kościoła katolickiego nikt nie jest obcy, nikt wyłączony, nikt daleki. Każdy, do którego jest skierowane nasze pozdrowienie, jest powołany, jest - w pewnym sensie - tu obecny. Mówi to serce tego, który kocha” z przemówienia Pawła VI podczas uroczystości zamknięcia Soboru Watykańskiego II |
||||
Miejcie wiarę! Wszystkie te aspekty Soboru Watykańskiego II pokazują, do jakiego rodzaju wiary wzywa nas Bóg. Po pierwsze, przedkładając „lekarstwo miłosierdzia” ponad surowość, papież Jan XXIII wskazał na wiarę w moc Bożej miłości i współczucia. Wraz ze swoim następcą papieżem Pawłem VI, uczył nas wy chodzić do ludzi z miłością a nie potępieniem. Wzywał też do wiary w to, że Duch Święty ma moc objawiać innym Ewangelię przez nasze słowa i przez świadectwo życia. Po drugie, zmieniając nastawienie Kościoła do niekatolików, Sobór uczył nas wiary w dobre intencje i szlachetne pragnienia ludzi, którzy mają inne poglądy niż my. Podkreślał, że każdy, kto szuka Boga w uczciwości i prostocie serca, jest godzien naszego szacunku. Kazał nam wierzyć, Po trzecie, zapraszając świeckich do uczestnictwa w Soborze, Ojcowie soborowi zachęcają nas Wiara przenosząca góry W tym szczególnym roku Bóg wzywa nas do pogłębienia naszej wiary. Pragnie, byśmy uchwycili się jej z taką samą nadzieją i ufnością jak Ojcowie Soboru Watykańskiego II. Chce, byśmy oferowali innym „lek miłosierdzia” — wypowiadając do nich słowa nie potępienia i osądu, lecz obietnicy, solidarności i braterstwa. Chce, abyśmy dostrzegali w innych ludziach naszych braci (na podstawie „Słowa wśród nas” – medytacji na każdy dzień) |
|||||
Myśli wyszukane |
|||||
|
Człowiekowi, któremu brak czasu, trudno być szczęśliwym, ponieważ nie ma dostępu do takich sił i środków,
Ernest Jiinger
|
||||
Nie marnujmy czasu, czekając na niezwykłe przeżycia w naszym życiu modlitewnym, lecz żyjmy czystą wiarą, czuwając
Bł. Matka Teresa z Kalkuty
|
|
||||
|
Wzrastamy w łasce, stąpając po trzech stopniach:
Św. Bernard
|
||||
Szukajmy mądrości w sercu, mądrości, która jest z wiary.
Św. Bernard
|
|
||||
|
Odwiedzanie kościołów umacnia wiarę. Bolesław Prus |
||||
Poznanie części Prawdy rodzi pokusę wyrokowania o całej Prawdzie, której poznać nie sposób. Pieczołowite układanie całości z poznanych części na niewiele się przyda. Pozostaje wiara w Prawdę! Stefan Filipowicz SJ |
|
||||
|
Nie mogę uwierzyć, że wszystkie te cuda i przemyślnie urządzony świat to wytwór przypadku i chemii.
Renć Barjavel
|
||||
Eucharystia jest więc streszczeniem
z Katechizmu Kościoła Katolickiego
|
|
||||
|
Celem wiary, jak i wszystkich innych cnót, św. Tomasz z Akwinu |
||||
Człowiekowi potrzebne są nauki przyrodnicze,
Max Planek |
|
||||
|
Wiara to nic innego, jak forma posłuszeństwa;
Anonim
|
||||
Jeśli wierzysz w Boga, to On dokona połowy twych dzieł. Cyrus Curtis |
|
||||
|
Wiara pomaga modlić się, modlitwa pomaga wierzyć.
Basil Hume
|
||||
Wiara to sprawa umysłu, woli i serca.
Walter Kropp
|
|
||||
|
Ludzie żyjący wiarą widzą wszystko w innym świetle.
Lothar Zenetti
|
||||
Wierzyć znaczy otworzyć się na działanie Boga.
Martin Luther King
|
|
||||
|
Jeśli człowiek nie bierze pod uwagę Boga,
Anton Taubi
|
||||
Człowiek wiary pozostanie wierny prawdzie nawet wówczas,
Mahatma Gandhi
|
|
||||
|
Okazanie zaufania Bogu
z Katechizmu Kościoła Katolickiego
|
||||
Odkryłem, że wiara nie jest czymś, Georges Clouzot
|
|
||||
|
Przeto tak mówi Pan Bóg: „Oto Ja kładę na Syjonie kamień, kamień dobrany, węgielny, cenny, do fundamentów założony. Kto wierzy, nie potknie się”. z Księgi Izajasza
|
||||
Dać człowiekowi wiarę to podwoić jego siły.
Gustave Le Bon |
|
||||
|
W porządku cnót moralnych grzech niewiary
św. Tomasz z Akwinu |
||||
Wiara i wyrachowanie
Yvette Bateau |
|
||||
|
Z wiarą w Boga i świadomością, że On nas kocha, łatwo możemy obejść się bez całej reszty.
Marta Robin |
||||